تعریف مدیریت

مدت زمان لازم برای مطالعه ی این مقاله ۳ دقیقه می باشد 

مقدمه

هر کدام از اندیشمندان بزرگ علم مدیریت، با تعبیرهای گوناگون و متناسب با فهم و درک خود، از مدیریت سخن گفته‌ و هر یک به روشی، تعریف مدیریت را بیان داشته اند. بررسی این اندیشه ها به خوبی بیان می کند که تعریف فراگیری از مدیریت وجود ندارد و هر کسی از زاویه دید خود به این مسئله نگریسته‌ است.

۱    تعریف مدیریت از دیدگاه دانشمندان

هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران
مدیریت، هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران است. (فالت)
مدیریت، هماهنگ ‌سازی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدف هاست. (کاست و رزنزویگ)
مدیریت، فراگرد هماهنگ ‌سازی فعالیت های فردی و گروهی در جهت هدف های گروهی است. (دانلی و همکاران)

مدیریت یعنی به کار گیری موثر منابع جهت بهبود کسب و کار .

۲    تعریف مدیریت از دیدگاه سازمانی

مدیریت، ایجاد محیطی تأثیرگذار برای افرادی است که در گروه های رسمی سازمانی فعالیت می کنند. (کونتز و اودانل)
پال هرسی و کنث بلانچارد مدیریت را اینگونه تعریف می کنند: کار کردن با افراد و به وسیله افراد و گروه ها برای تحقق هدف های سازمانی.
مدیریت فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد.

تعریف مدیریت

۳   اندیشه‌ های دانشمندان مسلمان درباره مدیریت

ب) عبدالرحمان بن خلدون مغربی،‌ فیلسوف و جامعه‌ شناس اسلامی در قرن هشتم هجری در کتاب ارزشمند المقدمه، ضوابط کشورداری و شیوه های مدیریت جامعه های مختلف را از نظر خوی و عادت و مدنیت، بررسی می کند و می نویسد:
آدمیان با سرشت انسانی خویش، در هر اجتماعی به رادع و حاکم یا نیروی فرمان روایی نیازمندند که آنها را از تجاوز به یکدیگر بازدارد و آن نیروی فرمان روا (مدیر) ناگزیر باید در پرتو قدرت عصبیت بر مردم غلبه یابد.
الف) حکیم ابونصر محمد فارابی، فیلسوف و دانشمند بزرگ قرن سوم و چهارم هجری معتقد است بشر به یک جامعه ایده آل و کامل نیازمند است که در آن روابط افراد مبتنی بر عدالت کامل باشد و دولت ایده آلی نیز بر آن حکم رانی کند. وی اداره این مدینه فاضله را به دست رهبری کاردان می سپارد که دارای ویژگی های کامل انسانی باشد. به نظر وی، رهبر جامعه باید سالم، باهوش، خوش بیان، دوست دار علم، میانه رو، راستگو، کریم و بزرگوار، بی توجه به دنیا، هوادار عدالت، مخالف ظلم، شجاع و بااراده باشد و همواره درباره دیده ها و شنیده هایش به تفکر بپردازد.

۴    سیمای مدیریت از دیدگاه امام علی(ع)

پیش از آنکه به بیان اندیشه های والای امام علی(ع) درباره مدیریت بپردازیم، باید بگوییم مدیریت اسلامی که مدیریت علوی نیز جلوه آن است، تفاوت های  آشکاری با دیگر مدیرت ها دارد که به نظر یکی از نویسندگان، مهم ترین آنها عبارتند از:
الف) مدیریت اسلامی بر وحی الهی و منابع اسلامی مبتنی است (کتاب و سنّت)؛
ب) در آن، از استثمار و استعمار یا بهره کشی انسان از انسان خبری نیست؛
ج) بر ارزش های متعالی، مطلق و ثابتی استوار است؛
د) بر پایه تعالی، کرامت و شرافت انسان ها بنا شده است.
با توجه به این تمایزها، اندیشه مدیریتی امام علی(ع) نیز از دیگر اندیشه های بشری متمایز است و ویژگی هایی دارد که هیچ اندیشمند غربی در دانش مدیریت به آن دست نیافته است. امام علی(ع) با نگرش انسانی به مدیریت می‌نگرد؛ زیرا آنچه در افق مدیریت مطرح است، انسان است و انسان، ابزار نیست. امام، سازمان (جامعه) را چون سیستم منظمی می داند که هدفی والا دارد. از این رو، به برنامه ریزی، سازماندهی و رهبری نیازمند است. در این سیستم، تمام اجزا با یکدیگر تعامل دارند و به طور متقابل به یکدیگر وابسته اند و برای رسیدن به مقصد متعالی در تلاش هستند.

 

نتیجه گیری

 

این مقاله تعاریف رایج در مدیریت را برای ما شرح داد. باید بدانیم مدیریت علمی است که در عرصه های مختلف اجتماعی بدان نیازمند می باشیم.

مدیریت دارای انواع و شاخه های مختلفی می باشد که در مقاله های بعدی به آنها اشاره خواهد شد.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

 

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بیشتر مقالات یاری نمایید.

تیم آموزشی ماهان تیموری

نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، مدیریت ریسک

 

برای دانلود فایل PDF روی لینک زیر کلیک کنید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است